למה חשוב למהר לעשות בדיקת לחות?

למה חשוב למהר לעשות בדיקת לחות?

לא פעם בוודאי שמעתם את המונח: "בדיקת לחות" ותהיתם במה מדובר. ובכן, מדובר בבדיקה מאוד חשובה שלא פעם יש צורך לבצע אותה באופן דחוף בחללים שונים כגון: בתים פרטיים, משרדים ועוד. כך לדוגמא: אם הייתה בביתכם הצפה כלשהי אשר ייבשתם, אם קירות ביתכם היו רטובים או לחים בשל נזילה סמויה כלשהי אשר תיקנתם, יתכן מאוד שישנם מים כלואים מתחת לריצוף שלכם, שעליכם לטפל בהם באופן מידי. ללא ביצוע בדיקת לחות מיידית, יתכן מאוד שתרגישו שקיעה בריצוף וכן, יתכן שהמים הכלואים תחת הרצפות יחלחלו גם לקירות הסמוכים ויצרו בהם עובש. רטיבות או לחות לא מטופלות מהוות מפגע בריאותי, אסתטי ובטיחותי לכל אדם שמתגורר או עובד באותו חלל מדובר.

מהי בדיקת לחות מתחת לריצוף?

בדיקת לחות מתחת לריצוף, היא בדיקה המבוצעת בין שכבת המצע לשכבת המדרך בחלל בו מצוי הריצוף. שכבת המצע מהווה את הבטון אשר ממנו הרצפה עשויה ואילו שכבת המדרך מהווה את הריצוף עצמו עליו דורכים והולכים. בין שכבת המצע לבין שכבת המדרך, ישנו מילוי כלשהו אשר יכול לספוג בו לחות. לרוב, המילוי הזה יהיה חול ים או חצץ. גם לחול ים וגם לחצץ יש תקן מסוים אשר מתיר בהם לחות ברמה כזו או אחרת ולכן, כל עוד רמת הלחות בחצץ או בחול היום היא בהתאם לתקן המותר בהם, הרי שהכל בסדר מבחינת הלחות שתחת הרצפות. אם אתם תוהים מהי רמת הלחות המותרת לחול ים ולחצץ, הרי שלחול ים רמת הלחות המותרת היא עד 6 אחוזי לחות ואילו לחצץ רמת הלחות המותרת היא עד 3 אחוזי לחות.

בדיקת לחות בעבר לעומת בדיקת לחות כיום

בעבר, כאשר היה צורך לבצע בדיקת לחות לפי התקן, היה מדובר בדבר סבוך ומורכב שהיה לוקח לא מעט זמן. במהלך הבדיקה, בעל מקצוע לקח דוגמית של המילוי המצוי בין שכבת המצע לשכבת המדרך ברצפה. את הדוגמית בעל המקצוע היה לוקח למעבדה מקצועית ומוסמכת אשר היו לה את הכלים והיכולת לבחון את המילוי ולהחליט האם הוא עומד בתקן מבחינת אחוזי הלחות שבו או שאיננו עומד בתקן. מדובר על בדיקת לחות שארכה ימים עד שבועות. מלבד הזמן הרב והמשמעותי אשר נדרש לבדיקת הלחות בעבר, הרי שלא פעם חומר המילוי היה נחשף לאוויר והתוצאה הייתה יכולה להשתבש. כיום לעומת זאת, כאשר מזמינים בעל מקצוע מומחה בתחום ביצוע בדיקות לחות מתחת לריצוף, הרי שהוא יבוא למקום ויבצע את בדיקת הלחות באמצעות מעבדה ניידת. התוצאות בבדיקת לחות כיום מתקבלות תוך כמה דקות, כך שכבר לאחר מספר שעות ניתן להתחיל בהליך שיקום. בדיקת הלחות כיום היא בדיקה שקופה. כלומר, בעל הבית יכול לראות בעצמו את התוצאה בבדיקה ובהתאם לכך לדעת, שאיש המקצוע איננו מרמה אותו בכדי לבצע תהליך שיקום שלא לצורך, אלא אומר לו את האמת.

מדוע חשוב למהר לבצע בדיקת לחות

חשוב מאוד לדעת שבדיקת לחות היא בדיקה שכדאי לבצע מיד כאשר מתעורר חשד שישנה לחות מוגברת תחת הרצפות מכל סיבה באשר היא. רמת לחות גבוהה מהרגיל מתחת לריצוף עלולה לגרום לכמה דברים:

  1. עלייה קפילארית– מדובר במצב שבו המים המצויים מתחת לרצפה, נספגים גם בקיר כלפי מעלה. כיצד ניתן לראות את זה? אם פתאום מופיע כתם גדול בתחתית הקיר אשר עולה כלפי התקרה, מדובר במצב שבו ישנה לחות או רטיבות תחת הרצפות אשר כבר התחילה לתת את אותותיה גם בקירות ובתקרה.
  2. בדיקת לחות שאיננה מתבצעת בזמן ובהתאם לכך גורמת לכך שלא מטפלים בלחות המצויה מתחת לרצפות גורמת לשקיעה בריצוף וכן לאריחי ריצוף רופפים.
  3. לא פעם ישנם עיוותים בפרקטים בשל לחות שלא מטופלת בזמן.
  4. העצים בארונות יכולים להתנפח.
  5. ריח של עובש אשר נוצר בתוך הארונות ובחלל עצמו.
  6. הזק המתחולל במשקופי הדלתות.
  7. נזקים לצנרת מתחת לרצפה.
  8. מעבר לנזקים פיזיים לרכוש עצמו, חשוב מאוד לזכור שכאשר נוצר עובש בשל לחות לא מטופלת מתחת לרצפות, הדבר יכול לגרום לנזק בריאותי של ממש לכל אדם שמתגורר בבית. דיירי בית שקיים בו עובש יכולים לסבול מגודש באף ובחזה, שיעול, התעטשות, כאב עיניים, כאב גרון ועוד.

כיצד מבצעים בדיקת לחות

כיום ישנם מכשירים אשר מסייעים לבדיקת לחות מהירה תחת המרצפות. כך לדוגמא:  ניתן לבצע כיום בדיקת לחות מתחת לריצוף באמצעות מד לחות. שימוש במד לחות אשר מזהה את מקור הלחות בצורה מדויקת משפר את אחוזי ההצלחה של בדיקת הלחות. ניתן למצוא כיום שני סוגים של מדי לחות המשמשים לבדיקת לחות מתחת לרצפות: מד לחות עם פינים אשר מהווים את הכלים המועדפים בתעשייה לצורך זיהוי לחות מתחת לרצפות שכן, הם ידועים ביכולת שלהם לדייק בבדיקת רמות הלחות. מדי לחות ללא פינים הם מדי לחות הפועלים על העיקרון של התנגדות חשמלית. איש המקצוע הבודק באמצעותם את הלחות, דוחף שתי סיכות לתוך האובייקט. לאחר שהסיכות נכנסות איש המקצוע מפעיל את המונה וגורם לאחת מהסיכות לייצר זרם חשמלי. הסיכה הראשונה אשר מייצרת זרם חשמלי מעבירה אותו לסיכה השנייה והתוצאה המתקבלת על המסך היא בהתאם לכמות ההתנגדות שהייתה לזרם החשמלי בין האלקטרודות. המים כידוע הם מוליכים ולכן, ככל שיש פחות התנגדות כך ניתן להסיק שיש יותר מים באזור.

מד לחות ללא פינים רלוונטיים בעיקר לצורך סריקת שטחים גדולים. מדובר במדי לחות אשר עושים שימוש בתדר רדיו בכדי לזהות לחות. מדובר במדידה פחות מדויקת במקום נתון.

בדיקת רטיבות באמצעות מאזני לחות

מאזני לחות הם מכשיר הרלוונטי לצורך מדידת כמות מדויקת של תכולת לכות בדגימות קטנות של חומרים. במאזני לחות יש צורך להשתמש בתנורי חימום בכדי לייבש את המדגם. הצג של המאזניים מציג שינוי במשקל של המדגם בזמן שהוא מתייבש. בכדי לבדוק רטיבות מתחת לרצפות באמצעות מאזני לחות יש צורך לבצע מספר קידוחים קטנים מאוד ברצפה וליטול מהאזור דגימה. לאחר נטילת הדגימה יש לשקול את חומר הדגימה להתחיל תהליך ייבוש עם תנור על החומר הדגום במאזני הלחות. במהלך תהליך הייבוש הפחתת הלחות בחומר מוצגת על צג המאזניים ובסיום הייבוש, הלחות מחושבת ביחס למשקל של הדגימה המקורית כאשר הייתה רטובה. במאזני לחות ישנה מערכת עם תכנית מובנת המספקת תוכניות ייבוש שונות. בהתאם לתוכנית הנבחרת ניתן לזהות אם החומר הנדגם ישנה לחות בכמות סבירה או לא ובהתאם לכך, להבין האם באזור שממנו הוצאה הדגימה ישנה לחות מוגברת שיש לטפל בה.

כיצד תבחרו את אנשי המקצוע הטובים ביותר לצורך בדיקת לחות

לאחר קריאת הדברים שהובאו לעיל, בוודאי הבנתם כמה חשוב לבצע בדיקת לחות באופן מהיר. אולם, חשוב מאוד לדעת שבדיקת הלחות חייבת להתבצע בצורה המקצועית והמדויקת ביותר, על מנת שהיא תעניק תוצאות מיידיות, מדויקות ואיכותיות בדבר הרטיבות או הלחות הקיימות מתחת לרצפות. ככל שהבדיקה תהיה מהירה, מקצועית ומדויקת יותר, כך ניתן יהיה לטפל ברטיבות המצויה מתחת לרצפות באופן מהיר ויעיל ולמנוע את הנזקים הנובעים מרטיבות זו. בכדי שהבדיקה תתבצע באופן מקצועי ומדויק, אין להתפשר על אנשי המקצוע הרלוונטיים לבדיקה מעין זו. את אנשי המקצוע הרלוונטיים לצורך ביצוע בדיקת לחות יש לבחור לאחר בדיקה אודותם, קבלת המלצות מלקוחות אשר יכולים להעיד מניסיונם על טיבם, איכותם ומקצועיותם של אנשי המקצוע וכן, בירור לגבי איכות הבדיקות ושיטות הבדיקה של אנשי המקצוע ועל הותק והניסיון שיש להם בתחום הבדיקות הללו.

לפגישת ייעוץ ללא התחייבות