חוות דעת הנדסית

מהי חוות דעת הנדסית?​

קיימים בתי מגורים שנראים לעין כמתוחזקים היטב ויציבים, אך זו לא בהכרח האמת. במידה והחלטתם לרכוש דירה לצורכי מגורים, רצוי מאוד לערוך בדיקה הנדסית על מנת לגלות את הליקויים והמגרעות אשר ניסו "להסתיר" מעיניכם. לא פעם שמעתם על מקרה בו נרכשה דירה, והרוכשים גילו פגמים בנכס, ואף כאלו שאינם מאפשרים מחייה. בדיקת הנכס לפני רכישה כולל את כל המערכות בדירה – חשמל, ריצוף, צבע, אינסטלציה, נגרות וכו'. חוות דעת הנדסית לא מוגדרת כתנאי הכרחי לרכישת הדירה, ומרבית הדירות נרכשות ללא בדיקה מעמיקה של הנכס, ובעצם משקיעים הון רב בנכס שאינכם מודעים למצבו ההנדסי האמיתי, ומסתכנים בעסקה לא טובה. רק לאחר חוות דעת הנדסית איכותית תוכלו לאמוד את ערכו הריאלי של הנכס.

החשיבות של חוות הדעת ההנדסית

כאשר אנשים רוכשים דירה או בית, קיימת מין הקלת ראש בנושא. לא פעם קרה שהמעוניינים בדירה חזרו בהם מההצעה בעקבות ליקויים אשר נמצאו בדירה. קיימים פגמים זעומים ואסתטיים אשר ראויים לציון, אך לא דורשות נקיטה באמצעים דרסטיים. לעומת זאת, כן קיימים ליקויים באיטום נזילות במבנה הדורשים התייחסות מיוחדת ושקילת הצעדים הבאים. במצבים קיצוניים יותר, מתגלים סדקים במבנה, אשר יעידו על חיכוך שלילי של היסודות והקרקע. תקלות מהסוג הזה דורשים עבודה מרובה ועלויות גבוהות, מידע שהרוכש הפוטנציאלי צריך לדעת בעת רכישת הנכס.

מה כוללת הבדיקה?

  • בדיקת צנרת ורטיבות – זהו הצעד הראשון והחשוב ביותר. זה נכון שבמקרים מסוימים ניתן לזהות רטיבות בקיר גם ללא הכשרה הנדסית, אך ישנו מספר לא מבוטל של מקרים בהם הרטיבות נסתרת או צנרת בעייתית – ועל מנת לזהותה, נדרש מהנדס בניין עם ציוד מתאים. לאחר הבדיקה ניתן יהיה לקבוע מה הן הסיבות לרטיבות(מי גשמים, בעיות איטום וכו') וגם איך יש לתקן את הבעיה.
  • בדיקת חשמל – לרוב, בעיות חשמל אינן נפוצות, אך הן הרבה יותר מסוכנות ועלולות לגרום לשריפות והתחשמלות. בבדיקה, מהנדס הבניין יבחן את לוחות החשמל, מערכות לגילוי אש ואת עומס החשמל בבית.
  • בדיקת קרינה ורדון – בשנים האחרונות ניתן לצפות במגמת עלייה של המודעות להשפעות הקרינה הלא מבוקרת, ובעקבות כך, הפכה לבדיקה בסיסית שעורכים במתן חוות דעת הנדסית. כאשר גז הרדון נמצא בריכוז גבוה הוא מסוכן. בדיקה זו חשובה במיוחד לבתי קרקע או בעלי מרתפים.

היבט משפטי

פעמים רבות, רוכשי דירה מאוכזבים מגיעים לבתי המשפט עם תלונות מרובות בשל התנהלותו של הקבלן. יחד עם זאת, בהיעדר חוות דעת היכולה למפות את חומרת הליקויים בצורה אובייקטיבית ושקופה, בתי המשפט דוחים את התביעות הללו מחוסר חומר הניתן לדון בו. חוות הדעת כוללת בתוכה פירוט מלא של כל הפגמים הנמצאים בדירה על מנת שהקבלן יתקנם. לבתי המשפט, בדומה לרוכשי הדירה, אין ידע הנדסי ולא ביכולתם להכריע בנושאים מהסוג הזה ללא גורם מקצועי אשר היה מעורב בסוגיה היכול לתמוך בתובע. חשוב לציין כי חוות דעת הנדסית קבילה בבית המשפט ומבוססת על תקנים, כללי מקצוע וחוק המכר.

בדק בית

בדק בית הינה ביקורת לאיתור ליקויי בנייה שמטרתה היא לתת אבחון מדויק של מצב הבית. הבדק בית מתרחש לפני רכישה או מכירה של נכס והיא מבוצעת על ידי מהנדסי בניין שברשותו האישורים המתאימים לבצע בדיקות מהסוג הזה. לאחר הבדיקה, יוגש אל הלקוח דיווח מלא ומפורט ובו כל המידע הרלוונטי אודות הנכס. המידע על הליקויים יכלול בתוכו את הליקויים ועלותם הכספית הנדרשת לתקנם. מידע זה יסייע לרוכש הפוטנציאלי לשקול את החלטותיו בנוגע לכדאיות העסקה בצורה מושכלת יותר. במידה והלקוח יחליט כי הוא מעוניין בעסקה, הלקוח יוכל להשתמש בדו"ח אשר קיבל לצורכי מיקוח עם מוכר הנכס בנוגע למחיר הנכס או לדרישת תיקון הליקויים כתנאי לסגירת העסקה. הבדיקה מכסה את כל היבטיו של המבנה כולל; מערכת ביוב, חשמל, צנרת המים, תקרה, גג וריצוף. בדיקה זאת מתבצעת עם טכנולוגיה מתקדמת כמו מצלמה טרמית לגילוי בעיות איטום, מכשיר לבדיקה מדויקת של פילוס הרצפה וכו'.

לפגישת ייעוץ ללא התחייבות